Nova Hollandia - Reisverslag uit Perth, Australië van Cindy Ribbe - WaarBenJij.nu Nova Hollandia - Reisverslag uit Perth, Australië van Cindy Ribbe - WaarBenJij.nu

Nova Hollandia

Door: Leon & Cindy

Blijf op de hoogte en volg Cindy

27 Februari 2012 | Australië, Perth

Amigos,

We beginnen dit verhaal met een stukje geschiedenisles, namelijk dat wij Nederlanders Australië als eerste hebben ontdekt. Vanaf heden noemen wij het dan ook geen Australië meer maar ‘Nova Hollandia’ zoals Jan Pieters Zoon Coen het land in het begin van de 17e eeuw noemde. Vanuit Kaap de Goede Hoop (Zuid Afrika) vertrokken er in deze periode verschillende VOC schepen richting Batavia (Nederlands Indië). Bij deze tocht kwamen een aantal schepen uit aan de westkust van Australië en noemde het Nova Hollandia. Helaas had Australië op dat moment geen specerijen te bieden waar de VOC in handelde en zijn ze dus ook verder gegaan en hebben Australië links laten liggen. Voor de Westkust van Australië zijn in die periode 4 Nederlandse VOC schepen gezonken. Wat jammer he…. hadden we anders gewoon Nederlands kunnen praten hier. Deze kennis hebben we opgedaan in Fremantle, de havenstad van Perth waar we afgelopen week zijn geweest maar hier komen we later op terug.

Na een geweldige trip in Nieuw Zeeland hebben we lekker 1,5 week in Melbourne doorgebracht. Hierin zijn we ‘verslaafd’ geraakt aan het squashen wat we graag met z’n vieren spelen. Kunnen we ook eindelijk onze luie zweet een beetje kwijt want dat krijg je toch wel na ‘pas’ 3 maanden van ‘vakantie’. We hebben tevens het St. Kilda Festival bezocht aan het strand. Daarnaast zijn we ook een dag bij onze vrienden Jan en Monique op bezoek geweest en zijn we samen met Jan naar zijn bijen geweest. Hij had ze een uurtje vanaf Ballarat in het weiland gezet en Cindy wilde graag ook meemaken wat Léon had meegemaakt. Natuurlijk werd Léon als enige precies op het puntje van zijn vinger gestoken maar dat had hij er wel voor over om alle bijen bij Cindy weg te houden ;-). Léon en Cornelis hebben een avondje gezaalvoetbald met vrienden van Cornelis zijn werk waarna we met deze gasten nog een biertje hebben gedronken in de lokale pub. Dit deed Léon toch een beetje terugdenken aan zijn voetbalmaten van NWK 4. Verder hebben we onze ontdekkingstocht naar Perth voorbereid en is Léon bezig geweest met het zoeken van werk op het internet. Uiteindelijk heeft hij op 4 functies bij verschillende bedrijven in Perth gesolliciteerd. Tot op heden nog geen reactie op gehad.

We vertrokken op zondagochtend om 7u met Tiger Airways naar Perth. Dit was ca. 4,5u vliegen met 3 uur tijdsverschil dus we landen rond half 9 ’s ochtends in onze toekomstige thuisstad. Februari schijnt de warmste maand van het jaar te zijn in Perth met temperaturen van boven de 30 graden. De lucht was dan ook strak blauw en de temperatuur rond 35 graden. Dit bleef de eerste paar dagen ook zo. We zijn met de lokale bus naar de stad gegaan waar we 3 nachten een hostel in het centrum, in Northbridge, hadden geboekt. We hebben de eerste dag met de gratis bus die door het centrum rijdt de stad verkend. We zijn deze dag samen met veel bewoners geëindigd in Kings Park wat op een heuvel ligt met een schitterend uitzicht over het centrum met zijn hoogbouw. Perth heeft in de Nederlandse winter 7u tijdsverschil en in de zomer 6u. Dit betekent dat de zon in Perth rond 19u onderging. ’s Avonds hebben we Northbridge verkend met zijn vele barretjes, Aziatische eettentjes en clubs.

Maandag morgen hebben we de ferry gepakt die je in 1,5u over de Swan River naar de havenstad Fremantle brengt. Dit is een kleine overslaghaven met een rijke historie. Fremantle was ook de eerste aankomstplek van emigranten die in de jaren ’50 naar Australië emigreerden. Het is een kleine koloniale stad met mooie architectuur en leuke straatjes en cafétjes. We hebben een tour gedaan door de Fremantle Prison die op de werelderfgoedlijst staat. Deze gevangenis is door Engelse gevangenen zelf gebouwd toen ze hier in 1850 naar toe werden verscheept. De gevangenis zelf is pas in 1991 gesloten. Na een bezoekje aan de Little Creatures brouwerij hebben we aan de vissershaven heerlijke fish & chips gegeten. Vervolgens zijn we naar de Ship Wreck Gallery gegaan waar ze de expositie over de VOC schepen hadden die Australië al 400 jaar geleden hebben aangedaan. Ze hebben zelfs een groot deel van het wrak van het schip ‘de Batavia’ uit het water voor de kust gehaald en tentoongesteld. Erg indrukwekkend en leuk om die oude Nederlandse rijksdaalders en Baardmankruiken te zien aan de andere kant van de wereld. We hebben de trein terug genomen naar Perth waar we nog zijn uitgestapt bij het strand van Cottesloe waar we later in de week nog 2 nachtjes hebben geslapen.

Dinsdag hebben we in de ochtend de oostzijde van het centrum bezocht en hebben we accommodatie voor de rest van de week geregeld omdat alles toch redelijk vol zat. Om 14u ’s middags had Léon een afspraak met een recruitment bureau om op zoek te gaan naar werk. Dit was een zeer interessant gesprek die Léon meer inzicht heeft gegeven in de lokale markt en de werkmogelijkheden in Perth. Het enige nadeel is dat hij geen lokale kennis en werkervaring heeft maar verder was hij erg positief over zijn kansen. De rest van de middag hebben we door de wijken Subiaco en Wembley gewandeld om te kijken of dit wijken is waar we later zouden willen wonen. Woensdag ochtend hebben we de ferry naar de andere kant van de Swan River genomen, naar South Perth. Hier zijn we uitgestapt en hebben we de schitterende Perth Zoo bezocht waar we gelijk een jaarabonnement hebben gekocht. Dit geeft ons namelijk recht op gratis toegang tot alle overheidsdierentuinen in Australië waaronder ook de Melbourne Zoo. We hadden via via een ouder Schots stel, Morag en Eddie, leren kennen die al 30 jaar Perth wonen en die ons hadden uitgenodigd voor een lunch. Wederom een leuk en enthousiast gesprek gehad over het leven in Perth en heerlijk gegeten. ’s Middags hebben we onze spullen opgehaald uit het hostel en zijn we met de bus naar Cottesloe Beach vertrokken waar we een super hostel hadden aan het strand. Hier hebben we heerlijk een verfrissende duik genomen in de Indische Oceaan en gepicknickt bij zonsondergang.

Donderdagochtend hadden we om 11u een afspraak met de consul op het Nederlandse consulaat. Dit was ook een leuke man die erg enthousiast was over de mogelijkheden voor ons en Nederlandse bedrijven in Perth en West Australië. Hij wist te vertellen dat Nederland de belangrijkste buitenlandse investeerder is in West Australië. Deze staat heeft een rijkdom aan grondstoffen met o.a. ijzererts, gas, olie en goud. Hier is dus ook ontzettend veel werk in te vinden en met deze ontwikkeling volgt ook werk in alle andere sectoren. Daarnaast vertelde hij dat o.a. Shell bezig is om zijn hoofdkantoor voor oliewinning in Azië en Australië samen te voegen in Perth. Hij adviseerde ons dan ook om naar de Olie en Gasbeurs te gaan die op hetzelfde moment aan de gang was in Perth. We hebben dit advies natuurlijk direct opgevolgd en zijn na het gesprek op het consulaat naar de beurs vertrokken. Hier hebben we met een aantal grote Nederlandse bedrijven zoals Boskalis en Van Oord gesproken die allen een kantoor in Perth hebben en die druk bezig zijn om contracten binnen te halen m.b.t. de olie- en gaswinning in het Noordwesten van het land. In de middag hebben we een gesprek gehad met een Nederlandse advocaat die al 7 jaar woont en werkt in Perth. Hij heeft zich van Nederlands naar Engels recht om laten scholen en wist ons hier veel over te vertellen. Daarnaast had hij de nodige contacten met wie hij ons in contact kon brengen om werk te zoeken. Iedereen geeft ook aan dat je gewoon in Perth moet zijn om werk te vinden. Al deze gesprekken hebben ons heel enthousiast gemaakt over onze kansen. ’s Middags met de bus terug naar het strand en heerlijk nog even gezwommen en wederom zonsondergang gekeken met een heerlijke pint in de hand. Een verdiende afsluiting van een mooie dag.

Vrijdag was een dag dat we terug verhuisden naar de stad omdat we zaterdagmorgen vroeg terugvlogen naar Melbourne. Nadat we onze spullen hadden gedropt bij ons hostel hebben we de bus genomen naar Scarborough beach. Een mooi surfstrand met ruwe zee en bewaking waar je tussen de vlaggen moet zwemmen. Dit deed ons erg aan Mimizan en omgeving denken. Het was hier ook lekker koel en goed uit te houden. Zoals in heel Australië moet je ook hier ontzettend oppassen met verbranden en je insmeren met minimaal factor 30. We hebben de bus terug genomen langs de kust waar we ook bij City Beach zijn gaan kijken. Deze stad heeft echt een aantal schitterende stranden! Aan het eind van de middag hebben we nog een keer de berg in Kings Park beklommen om de botanic gardens en zonsondergang te bekijken. Onze laatste avondmaal hebben we genoten bij een Indonesische restaurant in Northbridge.

Zaterdagochtend vroeg met de taxi naar het vliegveld waar we om 9u vertrokken terug naar Melbourne. We hebben de hele vlucht van 3u en 20min met een leuke Maori over o.a. Nieuw Zeeland en van alles en nog wat gesproken en een leuk adresje aan overgehouden als we daar weer een keertje zijn. Deze keer geen douane waar we voor moesten wachten want het was een binnenlandse vlucht. We zijn snel op de transfer bus gesprongen die ons bijna voor de deur afgooide.

We hadden van veel mensen die we vantevoren gesproken hadden goede verhalen gehoord over Perth dus we waren een beetje sceptisch of het niet zou tegenvallen…. Maar wat een geweldige week hebben we achter de rug die ons beiden erg enthousiast heeft gemaakt over het leven en werken in Perth. Komende week lekker nog een weekje genieten in Melbourne voordat we aan ons volgende avontuur Fiji voor 2 weken beginnen. We genieten elke keer van jullie reactie en hopen dat jullie dat ook doen van onze avonturen!

Dikke kus uit Nova Hollandia!

Leon & Cindy

• 27 Februari 2012 - 10:17

Maarten:

Wat zijn wij Nederlanders toch avontuurlijk!! Mooi verhaal!! Have fun

• 27 Februari 2012 - 10:26

Pa Ribbe:

Jongens wat een waanzinnig verhaal weer !!!
    Als jullie toch aan het kijken zijn voor werk kijk dan ook eens of er voor een ouwe, stramme, good looking patatbakker een baantje is, lijkt me wel wat !!!!
    Kus en hou vol, zal niet meevallen !?

• 27 Februari 2012 - 11:15

Mama Paula:

Wat een leuk verhaal weer. En iedere keer sta ik weer te kijken van jullie schrijvers kwaliteiten met interessanten informatie leuk hoor !! Ga zo door.
    Liefs en een dikke kus.

• 27 Februari 2012 - 18:50

Pepe:

Jo! Wat een heerlijk verhaal..blijven doen hoor!!
    Trouwens, wisten jullie dat er bij 'reisstatus' staat dat jullie over 642 dagen terugkomen? Dat is al bijna ;-)
    Succes met chillen in Melbourne, vakantie vieren op Fiji en misschien een beetje solliciteren! ;-)
    Ciaoo

• 28 Februari 2012 - 07:38

Joop En Lona:

Zo te lezen is jullie leven een feest. Volhouden, maar ik denk dat er op den duur toch gewerkt zal moeten worden om dit te kunnen doen. Door het lezen van jullie verhaal met foto's kunnen we wel lekker meegenieten. Veel plezier in Fiji.
    Hartelijke groeten en liefs,
    Joop en Lona

• 29 Februari 2012 - 11:02

Henny Tieleman:

Hoi Leon en Cindy, ik weet niet of mijn naam jou wat zegt Leon, maar ik was de secretaresse van je vader. Ik volg jullie verhalen met plezier en ben heel benieuwd hoe jullie leven er uit gaat zien. Perth is een prachtig stad zo te zien en ik begrijp dat er best kansen zijn op werk. Ik wens jullie dus ook heel veel succes!

• 04 Maart 2012 - 19:03

Claudia En Giorgio:

Heeeeeerlijk! Ziet er weer goed uit dudes! Zie dat jullie je prima amuseren daar. Heel erg goed. Maar Cin, heb je mijn pronkfoto al gezien op FB??? Moet je maar s kijken. Het is met ene Floris van SYTYCD.... Ik ben helemaal in mijn nopjes!

Liefs,

Giorgio en Claudia

• 06 Maart 2012 - 14:52

Marcel & Ilse:

Leuk om te lezen dat jullie zo enthousiast over Perth zijn, dat moet vast en zeker goed komen! En komen wij zeker een keertje op bezoek om dit deel van Australie te ontdekken.
    Volgens mij zitten jullie nu al lekker op Fiji, geniet ervan, het zal er vast prachtig zijn!

• 21 Maart 2012 - 19:06

Tant Els:

Hoi Cindy en Leon Weer een geweldig verhaal. Ik had een probleem met mijn computer dus daarom deze verlaten reactie.Dank voor de kaart uit Fremante (jullie toekomstige woonplaats) Woensdag 25 april ga ik een Amstelcruise maken.Ik stap op in Diemen en vaar langs historiche gebouwen zoals Amstel hotel, Carré De Hermitage, de Magere Brug de Stopera, het Maritiem Museum enz. Blijf genieten . Groetjes uit Gouda Liefs Els