Fiji trip part I - Reisverslag uit Nadi, Fiji van Cindy Ribbe - WaarBenJij.nu Fiji trip part I - Reisverslag uit Nadi, Fiji van Cindy Ribbe - WaarBenJij.nu

Fiji trip part I

Door: Leon & Cindy

Blijf op de hoogte en volg Cindy

23 Maart 2012 | Fiji, Nadi

Bula everybody!

We zijn terug van het paradijselijk Fiji, wat een geweldige eilanden en verschrikkelijk vriendelijke en vrolijke mensen daar! We komen hier zo op terug maar eerst de eerste week van maart voordat we weg zijn gegaan. Begin van de week zijn we voornamelijk bezig geweest met spullen voorbereiden voor onze trip naar Fiji en op internet bedrijven bekijken voor Léon. Daarnaast ook heerlijk gesquasht. Léon en Cornelis hebben woensdag samen 9 holes gelopen op de baan van Woodlands. Woensdagavond 29 februari zijn we samen met Cornelis naar de WK kwalificatiewedstrijd geweest van de Socceroos (Australië) tegen de koninklijken van Saudi-Arabië onder leiding van Frank Rijkaard. De wedstrijd werd gespeeld in AAMI Park en was een leuke pot. Wat opvalt bij voetbal is dat de Australiers niet echt enthousiast zijn voor voetbal en dat je vooral mensen afkomstig uit Europa in het stadion ziet. De wedstrijd was spannend met een goed resultaat voor Australië, ze wonnen met 4-2 waardoor ze door zijn naar de volgende kwalificatieronde voor het WK in 2014. Na de wedstrijd zijn we een pub in gesprongen om onder het genot van verschillende biertjes ons voor te bereiden op 24u Cornelis zijn verjaardag.

Op 1 maart hebben we gezamenlijk met zijn vieren heerlijk van een verjaardagsontbijt genoten. Cornelis moest nog langs zijn werk en in de tussentijd hebben we met Alyssa een verjaardagstaart voor hem gemaakt. Léon en Cornelis hebben ’s middags nog gesquasht en we zijn ’s avonds met Ree en Shannah en Daniel uit eten geweest bij onze favoriete Italiaan: Il Cruzzi II. Vrijdag zijn we naar de Melbourne Zoo gefietst (1 uurtje fietsen) waar we met ons abonnement voor Perth Zoo gratis naar binnen kunnen. Thuis gekomen hebben we heerlijk zelf oer-Hollandse groente- en vleeskroketten en bitterballen gemaakt. Een aardig tijdrovend karwei maar wat waren ze lekker op brood met een beetje mayonaise of mosterd. Voor herhaling vatbaar…. Zaterdag hebben we ons voornamelijk voorbereid op onze avontuur naar Fiji en zijn we nog met z’n allen gaan squashen.

Zondagochtend 4 maart vroeg de airport bus gepakt richting het vliegveld waar we op 9.45u vertrokken met Virgin Australia naar Nadi, Fiji. De vlucht duurde circa 4,5u en was perfect met 1 uur tijdsverschil met Australië en 11 uur met Nederland. Onderweg schitterende foto’s kunnen maken van koraalriffen waar we overheen vlogen. Nadi ligt aan de westzijde van het hoofdeiland Vitu Levu van Fiji en is het internationale vliegveld. Dit eiland wordt niet echt door de toeristen bezocht omdat ze direct naar de eilanden voor de kust vertrekken. De douane was geen probleem en met een mooie nieuwe stempel in ons paspoort werden we opgewacht door het hostel/resort vlakbij het vliegveld waar we de eerste nacht verbleven. Het hostel was perfect voor de eerste nacht om te wennen aan het tropische klimaat en we hebben er heerlijk gegeten en kunnen internetten. Maandagmorgen wilde we vroeg de bus pakken naar het zuidoosten maar deze kon ons niet meer in het resort ophalen. Dan maar met de lokale bus richting het busstation van Nadi en daar kwamen we precies op tijd aanrijden om de expres bus te pakken naar onze volgende tussenstop Sigatoka. Bussen over de zuidelijke route tussen Nadi en de hoofdstad Suva zijn allemaal perfect met aircon. Na 1,5u kwamen we aan in Korotogo en werden we voor ons volgende ‘resort’ door de deur afgezet. De maand maart wordt in Fiji het begin van de droge periode genoemd en is erg rustig qua toeristen voordat in april het hoogseizoen begint en de prijzen dus ook omhoog gaan erg gunstig voor ons. We waren dan ook met twee andere stellen in het resort en hadden zo een bungalow die je met meerdere kamers deelt, helemaal voor ons zelf. In de middag hebben we de zandduinen van Sigatoka beklommen en het plaatsje en de markt bezocht voor wat boodschappen. Het restaurant van het resort had niet veel te bieden voor ons avondeten dus hebben we een stukje verder bij een klein cafétje heerlijk gegeten en hebben we bij het nabijgelegen Outrigger resort de ‘internationale krabrace’ bekeken. Dit resort zit vol met Australische gezinnen want Fiji voor Australiërs is te vergelijken met bijvoorbeeld de Canarische eilanden voor Nederland.

Dinsdagmorgen vroeg op en na het ontbijt voor het hotel langs de weg 45 min zitten wachten tot de volgende expres bus weer langskwam die ons weer 2 uur verder bracht richting Pacific Harbour aan de Coral Coast. We hadden een hotel/resort uitgekozen maar dat was helemaal leeg. Eerst geluncht en in een internetcafé een schitterende garden villa geboekt bij een resort waarvan we wisten dat die wel druk was. Daar aangekomen bleek de garden villa niet meer beschikbaar en moesten ze ons ‘helaas’ opwaarderen naar een oceaanfront bungalow. Wat een vervelend plekje was dit met onze eigen buitendouche zoals de foto’s ook wel laten zien. We hebben hier lekker op het strand gelegen en Léon heeft een welverdiende Fiji massage gehad. Helaas hier ook de volgende morgen weer vroeg ons bed uit (rond 6u) omdat we gaan raften in de Namosi Highlands. We werden bij het resort opgehaald en na 1,5u met de bus het bergachtige binnenland inrijden, kwamen we aan bij een dorpje waarvandaan we de Upper Navua rivier op konden. Door onze bijdrage wordt het lokale dorp gesteund en is 200m aan beide zijde van de rivier een beschermd landschap. De bestuurders van de rafts zijn allen ook afkomstig uit het dorp. Wat een schitterende 4,5u en ca. 24km hebben we gehad over een aantal stevige stroomversnellingen, langs watervallen en door schitterende limestone kliffen heen. De jongens hebben een heerlijke lunch halverwege langs de kant voorbereid. Versleten werden we rond 16u teruggebracht bij het resort waar we onze spullen hebben gepakt en weer naar de weg zijn gelopen. De bus zou rond 17u komen maar uiteindelijk hadden we om 18.15u de eerste bus richting de hoofdstad Suva. Zoals ze hier zeggen: “Fiji time” oftewel niet op tijd en op je gemak. Even aan wennen maar wel heel erg relax….We kwamen in Suva na een uurtje aan in het donker. De lonely planet waarschuwde ook dat je ’s avonds niet moet rondlopen door de stad. Heerlijk zo’n hectisch busstation en direct de taxi ingesprongen omdat ons hostel ca. 10km buiten de stad in de bergen lag vlakbij het regenwoud. Hopend dat de taxichauffeur ons inderdaad bij de juiste plek afzette omdat we toch echt wel een stuk buiten de stad zaten waar op een gegeven moment geen huizen meer waren en de chauffeur het nodig vond om te vertellen dat je in Fiji niet bang hoeft te zijn voor wapens… Gelukkig lag ons hostel de Raintree lodge om de hoek en werden we netjes voor de deur afgezet. Ook hier hadden we een schitterende kamer met gedeelde douche en toiletten en waren we bijna alleen. ’s Avonds lekker gegeten op het terras die over een visvijver heenkijkt met aan de andere zijde het regenwoud. Zoals de afgelopen dagen, regent het in Fiji in deze maand meestal ’s avonds en ’s nachts waar we dus geen last van hadden.

Donderdagmorgen eindelijk weer eens een beetje uitgeslapen en na het ontbijt met de lokale bus terug naar de hoofdstad Suva. We hebben de markt bezocht waar je o.a. de Kava wortel kan kopen. Dit is een wortel van een heestersoort die gebruikt wordt bij traditionele welkomceremonies. De wortel wordt gemalen en dan met water aangelengd waardoor een modderige water ontstaat waarvan je tong gaat tintelen. Deze wortel wordt alleen op de eilanden in de stille oceaan verbouwd. In een internetcafé hebben we ons resort voor de volgende 3 nachten in het noorden van Vitu Levu geboekt. We hebben bij de lokaal bekende Old Mill cottage geluncht waar we het lokale visgerecht kokoda hebben gegeten. In het Fiji museum hebben we onze kennis over Fiji bijgespijkerd waar duidelijk werd dat ook hier onze Nederlandse pionier Abel Tasman als eerste Fiji in 1643 heeft ontdekt. Daarna zijn de Engelsen onder leiding van captain Cook in 1774 langs gevaren. In het begin van de 19e eeuw zijn er een aantal missionarissen naar Fiji vertrokken waardoor het grootste gedeelte van de Fijians nu ook Christen zijn. Elk klein dorpje waar je langskomt heeft ook een kerk en deze wordt in tegenstelling tot de westerse wereld, druk bezocht. Fiji was vroeger een monarchie en is 1874 een Britse kolonie geworden. Dit verklaard ook de import van vele Indiërs aan het eind van de 19e eeuw. Sindsdien wonen er in Fiji de ‘originele’ Fijans en Indo-Fijians. In 1970 is Fiji onafhankelijk geworden en sindsdien zijn er ook een aantal coups geweest waarvan de laatste in 2006. Politiek dus niet heel stabiel maar wel een geweldig vakantieadres. Na een aantal uur in deze ‘grootste stad van Pacific’ hebben we het wel weer gezien en zijn we met wat boodschappen met de bus terug naar ons hostel gegaan. Lekker een Fiji Bitter (lokaal biertje) gedronken, een potje pool gespeeld en wederom goed gegeten.

Vrijdagmorgen vroeg met de lokale bus naar de volgende stad Nausori vertrokken waar we op de expres bus richting het Noordwesten zijn vertrokken. Het Noorden is minder ontwikkeld als het zuiden en wordt ook minder bezocht door toeristen. De weg was dan ook voor een groot gedeelte niet geasfalteerd en we werden lekker heen en weer geslingerd in onze luchtgekoelde (raampjes open) bus. In Rakiraki aangekomen hebben we een taxi gepakt die ons naar Voli Voli Beach resort heeft gebracht. Hier hadden we een kamer in een bungalow waarvan we de 2 badkamers met 3 andere lege kamers deelden. We waren het ‘elke dag reizen’ wel even zat en we hebben hier lekker 3 nachten geslapen. Het weekend bestond uit vroeg opstaan en ontbijten, om 8.30u de duikboot van Ra Divers op om 2 schitterende duiken op het koraal te maken wat maar 15min varen bij het resort vandaan ligt. Lunchen weer terug in het resort en de rest van de dag heerlijk uitrusten aan het zwembad met een boekje. Het duiken was hier prachtig in lekker warm water van 28-30 graden waardoor je zonder wetsuit kan duiken. Zondag hebben we twee duiken gemaakt op een rif verder uit de kust (1 uurtje varen) waar we twee stromingsduiken hebben gemaakt met allerlei vissen van haaien tot anemoonvisjes en schildpadden.

Maandagmorgen weer met de taxi terug naar het busstation en op de Sunbeam expres bus naar de 2e grote stad van het land, Lautoka vertrokken. Hier aangekomen hebben we een internetcafé opgezocht en boodschappen gedaan voor onze tweede week Fiji op de schitterende Yasawas eilanden. Vanuit Lautoka hebben we de bus gepakt richting Nadi waar we na een rondreis over het hoofdeiland Vitu Levu weer terug waren in het resort Wailoaloa waar we gestart zijn.

Het is weer een uitgebreid verslag van onze geweldige, leerzame en avontuurlijke eerste week in Fiji. We laten het voor nu hier dan ook even bij en komen z.s.m. bij jullie terug met onze tweede week op de paradijselijke eilanden van de Yasawas.

Au saa liu mada!! (see you later!!!)

Léon en Cindy

• 23 Maart 2012 - 12:45

Lonneke:

Niet verkeerd zeg, wat ziet het er ongelofelijk mooi uit! Ben benieuwd naar het volgende verslag!
    Liefs, Lon

• 23 Maart 2012 - 15:23

Ilse & Marcel:

Klinkt weer goed hoor! Mooi om te lezen dat er nog veel meer te doen is op Fiji dan alleen van de paradijselijke omgeving te genieten. Van die zelfgemaakte Hollandse bittergarnituur krijgen we trouwens al trek, die hebben we nog niet gevonden hier in Laos!

liefs,
    Ilse & Marcel

• 23 Maart 2012 - 19:21

Tineke:

Lekker genieten jongens! Leuk beetje geschiedenis....(ik wist niet dat Abel Tasman in 1643 daar ook gel and was.) xx

• 24 Maart 2012 - 07:15

Claudio & Giorgia:

WAT COOL jongens! En ontzettend bedankt voor jullie kaart. Leuk om te weten dat jullie aan ons denken terwijl jullie daar zitten te genieten, stelletje paradijsvogels! Ik ben nu langzaam aan het herstellen van een operatie, 2 cystes uit mijn buik en als ik me weer piekfijn voel moeten we maar gauw even Skypen!

Dikke knuffel uit het super zonnige Utrecht

• 24 Maart 2012 - 08:50

Pa Ribbe:

GEWOON DOORGAAN !!!!
    Laat het tobben maar aan ons over !?
    Dikke kus.

• 24 Maart 2012 - 09:14

Mama Paula:

Mooie foto,s jongens en een leuk en informatief verslag. Heerlijk hoor dat jullie zo genieten.
    Ik kijk uit naar het volgende verslag.
    Liefs!!!

• 30 Maart 2012 - 13:57

Tant Els:

Lieve Cindy en Léon
    Het is toch zo fijn, om jullie verslag te lezen. Geweldig ! Blijf genieten.
    Heel veel liefs Els