Paradise here we come! Fiji part II - Reisverslag uit Nadi, Fiji van Cindy Ribbe - WaarBenJij.nu Paradise here we come! Fiji part II - Reisverslag uit Nadi, Fiji van Cindy Ribbe - WaarBenJij.nu

Paradise here we come! Fiji part II

Door: Leon & Cindy

Blijf op de hoogte en volg Cindy

01 April 2012 | Fiji, Nadi

Zoals beloofd hierbij het tweede deel van ons Fiji avontuur:

Ons wekkertje ging de volgende ochtend om half 7 en na een snel ontbijtje hebben we ons uitgecheckt want we werden om 7.15 opgehaald door de bus voor onze rit richting Port Denarau (soort Puerto Banus maar dan net ff wat kleiner). Daar aangekomen hebben we ons ingecheckt bij de Yasawa Flyer en zijn we een koffietje gaan drinken om wakker te worden. De catamaran boot vertrok om 8.30u voor een retour trip naar de Yasawa eilanden. Dit is een vulkanische eilanden groep ten noordwesten van het hoofdeiland en is pas sinds 1990 goed bereikbaar voor toeristen dankzij de catamaran boot. De Flyer stopt bij een aantal eilanden op de route om toeristen op te halen en/of af te gooien. Je komt op deze route veel Australische gezinnen tegen en natuurlijk ook de nodige backpackers. Op deze eilanden zijn dan ook resorts voor elke prijsklasse te vinden.

Onze eerste stop was na 4,5u varen aan de Blue Lagoon, bekend van de gelijknamige film uit de jaren ’80 met Brooke Shields. Dit is de meest noordelijke stop die we konden maken met de flyer. Vanuit de verschillende resorts komen dan kleine bootjes langszij waar je tassen opgegooid worden en je wordt door die bootjes vervolgens bij je resort gebracht. Al deze eilanden zijn omgeven door schitterend koraal waardoor de grote boot niet dichtbij de kust kan komen. We werden op het strand bij Blue Lagoon Resort op Nacula Island afgezet waar een lokaal welkomstkoor ons in het Fijian welkom heette met een heerlijk verfrissende cocktail. Onze tassen werden zelfs voor ons richting onze garden bure (traditionele hut) gedragen. Wat een geweldig plekje was dit! Een plek waar je het zo druk of relax kan maken als je zelf wil. We hadden in onze bure weer een schitterende buitendouche waar je onder de strak blauwe of sterrenhemel kan douchen. Omdat er op deze eilanden geen restaurants zijn, moet je een maaltijdpakket aanschaffen bij je hotel. Hierin zijn dan het ontbijtbuffet, a la carte lunch en diner inbegrepen en wat een heerlijkheid was dat. Je niet meer zorgen hoeven te maken over een budget, het geld was al uitgegeven dus je kon kiezen wat je wilde. Het diner werd geserveerd aan grote lange tafels waar je telkens weer nieuwe mensen kon ontmoeten. De gastheer nam voor het toetje tijdens het diner ook altijd het programma voor de volgende dag door waar je je voor kon aanmelden. Na het eten stond een potje shot for a shot volleybal op het programma met de locals. Op de eilanden hebben ze niet veel ruimte voor de rugby velden dus is volleybal daar vooral populair. De meeste mensen die in het resort werken zijn afkomstig van het nabijgelegen dorp en die willen natuurlijk graag in de baas z’n tijd een potje ballen met de aanwezige gasten :-D

De volgende morgen wederom vroeg op voor ons grote duikavontuur. Na een heerlijk ontbijtje hebben we onze spullen gepakt en zijn we naar de duikshop gelopen voor onze ‘shark dive’! We gingen met een groep van 8 duikers naar een onderwater arena zo’n 15min varen. We moesten eerst ca. 23m afdalen om achter een touw plaats te nemen. Vervolgens kwamen de duikmasters met containers vol bevroren vis naar beneden die op ongeveer 20m van ons vandaan werd geleegd. Ons hart bonsde in onze keel maar we voelden ons steeds meer op ons gemak. Wat een schitterend spektakel met 3,5m lange bull sharks, black and white tips, grey reef sharks, lemon en zusterhaaien en nog vele andere grote vissen. Waanzinnig en met veel respect hebben we genoten van deze grote roofvissen in hun natuurlijke omgeving. Na 40min waren we allemaal weer veilig aan boord en zaten we elkaar met grote ogen aan te kijken. We zijn terug gevaren naar het resort om een nabespreking te houden met twee mariene biologen en na te praten over hoe we deze duiken aantrekkelijk kunnen houden voor zowel mens als vis. Helaas heeft Fiji ook grote problemen met het haaienvinnen vissen (waardoor nog maar ongeveer 10% van de haaienpopulatie op de wereld aanwezig is ten op zichte van 50 jaar geleden). Dus allen vertel je omgeving dat haaienvinnensoep eten echt een schande is en de hiërarchie in de onderwaterwereld volledig op zijn kop zet!!! Onze tweede duik in de middag na de lunch was ook geweldig zwemmend door onderwater grotten! De rest van de dag hebben we heerlijk op een strandbed en in een hangmat relaxend doorgebracht.

Donderdag hebben we heerlijk uit kunnen slapen en een boekje kunnen lezen op het witte strand waar het schitterende koraal recht voor de deur ligt om te kunnen snorkelen. Cindy heeft zich in de middag gewaagd aan het VoiVoi weven met een lokale dame met als spetterend resultaat haar eigen gemaakte armband (die we met veel moeite Australia hebben binnengesluisd). In de middag hebben we een schitterende relaxte duik gemaakt op een mooi koraalrif in de buurt voordat we ons om half 7 ’s avonds weer melden bij de duikshop voor onze nachtduik. Met een zaklamp hebben we in het pikkedonker wederom een mooi koraalrif bezocht. In het donker komen weer hele andere vissen en schaaldieren tot leven waaronder grote kreeften en krabben. Nachtduiken is een van onze favorieten omdat je je onderwater alleen maar kan focussen op je lichtstraal waardoor je weer hele andere en kleinere dingen ziet en niet wordt afgeleid door je omgeving. Wel wetende dat de haaien die je overdag ziet ook ’s nachts aanwezig zijn. Het hoogtepunt van de duik was het terugkeren aan het wateroppervlak onder een waanzinnig mooie sterrenhemel. Echt een paradijsje! Na het diner werd de avond afgesloten met een ‘international crab race’ met kleine heremietkreeftjes die je voor een symbolische bedrag kan kopen. De opbrengst gaat naar het scholenfonds voor de kinderen uit het lokale dorp. Léon heeft uiteraard nog een door NL gesponsorde krab aangeschaft, maar onze nr. 31 heeft het helaas niet gered en is vervolgens in de soep verdwenen ;-) (geintje)

Vrijdagmorgen zijn we met de locals naar grotten geweest waar ook een deel van de film is opgenomen. We moesten om 8u verzamelen om voor de grote meute uit te zijn. De grotten bestaan uit een grote koude zoetwater vijver waar je onderwater naar een andere grot zwemt waar je met de gids en een zaklamp doorheen zwemt. Met veel plezier hebben we afscheid genomen van dit resort en zijn we weer op de Yasawa Flyer gestapt om naar ons volgende resort af te zakken, Octopus Resort op Waya Island. Maar goed dat we opletten want ze gingen bijna verder zonder ons af te zetten. Ook bij dit resort werden we opgewacht door een welkomskoor en heerlijk welkomsdrankje. Weer een schitterende traditionele garden bure met open douche. Het huisrif voor de deur was echt geweldig, je kon hier snorkelend schitterend koraal en waanzinnige vissen zien. Het eten hadden we hier ook afgekocht en het was weer geweldig met veel lokale visgerechten, zoals Kokoda en verder veel internationale gerechten. Zaterdag hebben we heerlijk twee (bijna) privé duiken gehad met onze lokale gids Kuki en verder hebben we de dag doorgebracht op een strandbedje of langs het zwembad. Zondag is de dag van rust in Fiji en hebben we ’s ochtends de kerkdienst bezocht in het dorpje Nalauwaki. Heel indrukwekkend met schitterende zang en voordrachten in de lokale taal. Erg leuk om het personeel van het resort in hun zondagse kleding te zien. Het was goed warm in het kerk midden in het dorp. De rest van de dag hebben we snorkelend van de onderwaterwereld genoten en gerelaxed op het resort. Na het diner hadden ze een videoscherm bij het zwembad geplaatst en werd gestemd over welke film we gingen kijken. Het is uiteindelijk Horrible bosses geworden met zelfgemaakte popcorn….wederom een geweldige dag.

Onze laatste ochtend op de paradijselijk eilanden moesten we wederom vroeg ontbijten omdat we naar het hoogste punt van het eiland gingen klimmen. Met een gids zijn we met 4 anderen begonnen aan wat later bleek een loodzware tocht. Je klimt naar bijna 500m hoogte in 1,5u. Een pad was niet aanwezig en je liep dwars door het regenwoud en riet wat boven je uitkwam. Het was bijna de hele tijd meer als 45 graden omhoog en dat met een tropisch temperatuurtje. We hadden allebei nog nooit zoiets zwaars meegemaakt maar we hebben het gehaald en het uitzicht was het dubbel en dwars waard! De afdaling is ook iets wat je niet moet onderschatten en we kwamen uitgeput aan in ons resort. De rest van de dag hebben we uitgerust aan het zwembad en om 15u werden we weer opgehaald door de Flyer om ons terug te brengen naar het “vasteland”. Wat een PARADIJS! Dinsdag hebben we onze tassen weer gepakt en zijn we nog even in Nadi Town gaan kijken. Om 16.45 vlogen we weer terug met Virgin Airlines naar Melbourne wat ca. 5u duurde. Bij aankomst hoefden deze keer onze tassen gelukkig niet gecontroleerd te worden. Met de skybus en tram zijn we terug gegaan naar St Kilda waar we de auto hebben opgehaald bij Neal zijn werk.

Het beeld dat iedereen heeft van Fiji is helemaal waar maar de eilanden hebben nog veel meer te bieden. Terug in Melbourne is ook terug naar de realiteit en begint het plannen van ons avontuur naar Perth. In de afgelopen week zijn we dan ook druk bezig geweest met het zoeken van werk en tijdelijke huisvesting. We hebben een bankrekening geopend bij de National Australian Bank (NAB) en zijn op zoek naar een dongel voor internet. Léon heeft naar een aantal vacatures gesolliciteerd maar de algemene reactie was dat je toch echt in Perth moet zijn om in aanmerking te komen voor een interview. Wij gaan dus voor nu gewoon rustig verder met de voorbereidingen zodat we straks als we in Perth aankomen een vliegende start kunnen maken…We zijn van plan om op korte termijn een campertje te huren en de 3.500km naar Perth te rijden ergens in de komende twee weken.

We houden jullie op de hoogte!

Kus

Léon & Cindy

• 01 April 2012 - 11:48

Claudio & Giorgia :

Zucht...
    Good Luck met solliciteren, komt vast heel snel heel goed met jullie!

X

• 01 April 2012 - 12:19

Mama Paula:

Jongens wat een schitterend verslag.
    Misschien kunnen jullie solliciteren bij 3 op reis van Floortje Dessing.
    Ik kan me voorstellen dat je met heimwee terug denkt aan die reis.
    Blijf genieten Liefs !!!

• 01 April 2012 - 13:40

Anoniempje ;-):

Dag schatjes!

Wat een heerlijk verhaal, wordt er jaloers van! En die foto's!!!! Zucht...

Dikke kus!

• 01 April 2012 - 13:40

Joop En Lona:

Wederom een fantasisch verhaal om te lezen. Wensen jullie nu een goede reis om de 3500 km af te leggen en dan veel succes met solliciteren. Tot het volgende bericht.
    Hartelijke groeten,
    Joop en Lona

• 01 April 2012 - 14:27

Cornelis Sr.:

Noemen jullie dit vakantie......Iedere morgen vroeg je nest uit, tussen bijtgrage haaien zwemmen, een hele hoge berg op en af en dan varen ze de halte ook nog voorbij als je niet mee uit kijkt!!!
    Nee dat zou voor mij niets zijn, je zal straks zien dat werken veel ontspannender is !!!!

Maar........wat ben ik trots op jullie want jullie kunnen nooit zeggen "hadden we dat maar gedaan" Jullie hebben het gewoon gedaan en de hele Wereld is jaloers op deze twee jonge mensen.
    Ik ook een beetje!!!
    Kus Pa/Cees R.

• 01 April 2012 - 20:45

Tineke:

You were so lucky with the weather:)
    It seems so devastating now with all those floods and loss of crops. xxx

• 01 April 2012 - 20:48

Tineke:

Have a great trip to Perth!
    Hope you will find an interesting job :)

• 09 April 2012 - 06:21

Anngee:

Wat een geweldig verhaal weer en wat maken jullie allemaal mee zeg! Heel veel succes met het nieuwe avontuur, de 3.500 km, waar jullie vast en zeker ook weer mooie dingen tegen zullen komen. Ook succes met het solliciteren!

Dikke kus
    Annika en peter