Perth en het "gewone" leven - Reisverslag uit Perth, Australië van Cindy Ribbe - WaarBenJij.nu Perth en het "gewone" leven - Reisverslag uit Perth, Australië van Cindy Ribbe - WaarBenJij.nu

Perth en het "gewone" leven

Door: Leon & Cindy

Blijf op de hoogte en volg Cindy

13 Mei 2012 | Australië, Perth

Wel weer wennen hoor het ‘echte’ leventje in Perth. Na een aantal maanden vooral heel veel genoten te hebben, zijn we nu neergestreken in Perth. Jullie zullen je wel afvragen wat we nu zo de hele dag doen. We zitten inmiddels alweer drie weken in ons nieuwe thuis. We zijn begonnen in een tijdelijk appartement op 143 Onslow Road in Shenton Park wat we voor 2 weken geboekt hadden want daarna zat het al vol. Je adres is hier ook niet in Perth maar in de wijk waar je woont en de appartementen in een flat hebben ook geen eigen nummer maar wonen allemaal op hetzelfde adres met dan een unit nummer er voorgeschreven.

De eerste paar dagen hebben we ons voornamelijk een beetje georiënteerd op de stad en de wijken om ons heen om ook een idee te krijgen van waar we willen wonen. We zijn bij de Ikea en de stad geweest om ook te kijken welke spullen je waar kunt kopen.

We wonen nu vlakbij Subiaco wat een van de oudere wijken met karakter in de buurt van het centrum van Perth is. Deze wijk heeft winkels en supermarkten en ook een bibliotheek waar we veel tijd doorbrengen. Ze zijn hier dol op de farmers market waar de boeren uit de omgeving hun West Australische producten aanbieden. Hier gaan we ook altijd even langs om wat verse groente en fruit te kopen. Overal kom je op verpakkingen in de winkels ook tegen of het een product uit WA (West Australië) is want dat vinden ze allemaal wel erg belangrijk. Ze moeten ook niet veel hebben van de mensen uit het oosten van het land. Dat zie je nu ook in de politiek waar de nationale regering de nieuwe begroting heeft vastgesteld. Hierin worden de inkomsten uit de olie, gas en mijnen in WA en Queensland verdeelt over het hele land waar WA ook weinig voor terug krijgt. Dus lekker 'Hollands' klagen over de regering... Dat verandert nooit waar je ook bent ;-)

We zijn vooral druk bezig met het zoeken van een huisje en een baan. We gaan dan ook bijna elke dag naar de bibliotheek waar we gratis Wifi hebben want dat hebben we in ons appartement niet. Het vinden van het huurhuis werkt hier als volgt: je zoekt op websites van realestate.com.au of reiwa.com.au naar een appartement in de wijk waar je zou willen wonen. Dan meldt je je aan als geïnteresseerde en is het afwachten wanneer een bezichtiging is. Je gaat dan met meerderen geïnteresseerden bij het huisje kijken en als je het leuk vindt, neem je een aanmeld formulier mee. Dit moet je helemaal invullen en onderbouwen met kopieën van je paspoort, bankpasjes en vooral referenties (zowel persoonlijke als van je vorige verhuurder). Dan betaal je 1 week huur aan (de huur wordt hier per week gerekend) als een soort borg dat je mee kan dingen naar het huis. Het is vervolgens afwachten en de makelaar gaat dan je gegevens na en gaat ook echt je referenties bellen. Uiteindelijk legt de makelaar een aantal kandidaten voor aan de eigenaar van het appartement en die bepaald. Als je uitgekozen wordt dan wordt je borg omgezet in 1 week huur. Als je uitgekozen bent en het huis toch niet wilt dan verlies je je borg. Als je niet uitgekozen wordt dan krijg je je borg terug. We hebben ons inmiddels bij 3 huizen aangemeld en helaas bij alle 3 niet uitgekozen ... Grrrrr ze lijken ons hier niet echt aardig te vinden :-(. De huurmarkt staat hier zo onder druk dat mensen soms aanbieden extra huur te betalen om maar een huisje veilig te stellen. Het kost ons erg veel tijd om op de hoogte te blijven van de huisjes die beschikbaar komen, bij de bezichtigingen gaan kijken en dan alle formulieren indienen bij de makelaar maar het houdt je van de straat.

Naast het zoeken van een huisje natuurlijk ook op zoek naar een baan. Ook dit gaat via websites op internet als seek.com.au en op de bedrijfswebsites zelf. Léon heeft zich bij twee recruitmentbureaus ingeschreven en is daarna druk ook zelf aan het solliciteren. Het lastige blijft dat Léon geen lokale werkervaring en kennis van de lokale markt heeft en dat bij veel werkgevers wel gevraagd wordt. Inmiddels heeft hij ook al een aantal negatieve terugkoppelingen gehad maar we blijven vol door gaan. We moeten ook wat brutaler zijn en gewoon bij de bedrijven langs gaan om je gezicht te laten zien en een voet tussen de deur te krijgen. Het werkt hier vooral ook ‘via via’. Het is namelijk veel makkelijker binnen komen als je iemand kent. Cindy heeft ook twee gesprekken gehad met recruitmentbureaus. Ze is op zoek naar een functie als contractmanager in de olie, gas of mijnindustrie en daar is genoeg werk in te vinden. Veel werkgevers maken ook gebruik van recruitmentbureaus om voor hun een keuze te maken uit de vele sollicitanten.

We hebben de eerste week als echte Nederlanders een fiets gehuurd voor Cindy (Léon had er al een die we uit Melbs hebben meegenomen). Dit is een heerlijk vervoermiddel om door de wijken en stad te fietsen en wat van de stad en omvang te kunnen zien. Het is wel redelijk heuvelachtig dus de versnellingen komen goed van pas. Langs de Swan rivier fietsen is schitterend. Ook hebben we ANZAC Day hier meegemaakt op 25 april, zoals een braaf inburgerende migrant betaamt. Dit is een vrije dag waarop de veteranen herinnerd worden. We zijn ook bij de parade in de stad gaan kijken.

Op zaterdagavond 29 april waren we uitgenodigd door de Nederlandse club in Perth om Koninginnedag te vieren. We hebben met ca. 200 mensen, natuurlijk gehuld in allerlei oranje kledij, een heerlijke Hollandse avond gehad in de Little Creatures brouwerij in Fremantle. Dit was voor ons een perfecte locatie om met meer Nederlanders in contact te komen en zo je netwerkje een beetje uit te breiden. Hopelijk hebben ze volgend jaar echte bitterballen, want nu hadden ze risottoballen als alternatief en die zijn toch net niet zo lekker... :D

Na 2 weken moesten we helaas ons huisje op Onslow Road. Gelukkig hadden we via via een huisje gevonden in dezelfde straat. Op woensdagochtend dus lopend al onze spullen verhuisd naar ons nieuwe 2 kamerappartementje. We moesten Cindy haar fiets weer terugbrengen en hebben toen maar besloten een fiets te kopen. Er was een fiets bij de winkel Big W in de aanbieding dus ik op de fiets naar een wijk in North Perth en Cindy met de bus in de veronderstelling dat we direct terug konden fietsen. Bleek natuurlijk dat de fiets in een doos zat en dat de winkel hem wel voor je in elkaar kon zetten maar dan moest je een week wachten. We hebben snel wat gereedschap gekocht bij een andere winkel en liepen met de doos naar buiten waar we de fiets zelf op de parkeerplaats in elkaar hebben gezet. De blik op de gezichten van de locals was onbetaalbaar! Gelukkig was het redelijk makkelijk zelf in elkaar te zetten en na een uurtje kon Cindy op haar gloednieuwe fiets terug naar huis fietsen.

Het is ook hier najaar aan het worden dus de avonden worden langer (het is rond 18u donker) en het weer wordt ook minder. Afgelopen weekend waren de voorspellingen dat het veel ging regelen dus hadden we besloten om een autootje (Toyota carola) te huren voor het weekend. We hadden dit weekend ook een aantal bezichtigingen in de stad dus dat kwam goed uit. Zaterdag hebben we in de ochtend weer 2 huizen bekeken in South Perth en zijn toen richting het zuiden gaan rijden. Eerst langs de havenstad Fremantle om bij de markt te kijken en toen verder langs de kust naar Rockingham gereden waar we geluncht hebben. Alle plaatsjes hebben schitterende stranden en zijn eigenlijk bijna buitenwijken van Perth. Echt suburbia met allemaal huizen in bungalow stijl! Daarna zijn we naar Mandurah gereden en werd het weer ook alleen maar beter. Zondags zijn we langs de kust en stranden naar het noorden gereden. Hier hebben we het Aquarium van West Australia (AQWA) bezocht en zijn we helemaal doorgereden tot Joondalup (ook een buitenwijk van Perth).

Afgelopen week weer druk met vinden van een huisje en werk. Om dit ritme ook een beetje te breken zijn we weer langs Perth Zoo gegaan en hebben we heerlijk weer een keertje gesquasht bij de universiteit. We hebben weer twee huisjes gevonden waar we ons op in hebben geschreven en hopen komende week daar een reactie van te krijgen. Gisteren hebben we met een Nederlandse, Jaqueline, die we viavia hebben leren kennen een paar biertjes gedronken. Was erg gezellig en leuk om ervaringen uit te kunnen wisselen. Zij is hier al een jaar en werkt bij een van de vele mining companies. Vandaag was het geweldig weer en zijn we op fiets in een half uurtje naar Cottesloe beach gereden en hebben we heerlijk weer aan ons tintje kunnen werken.

De tijd schiet voorbij en we zijn alweer 3,5 week in Perth en komen over 5 weken naar Nederland. We hebben het nog steeds erg naar onze zin en hopen dat we werk en een huisje hebben gevonden voordat we richting Nederland afreizen.
Bedankt voor alle leuke reacties waar we van genieten en ook horen hoe het jullie allen in Nederland vergaat.

We houden jullie op de hoogte!
Warme en hartelijke groet uit Perth.

Léon & Cindy

• 13 Mei 2012 - 07:53

Mama Paula:

Goed zo jongens, blijf het positief benaderen. Je zal zien dat er vandaag of morgen iets op de klep valt. En dit is echt pionieren hè geen relaties van familie of vrienden met een helpende hand. Alles zelf doen en dat staat Cindy op haar hart geschreven. Toen ze amper kon praten waren de 2 enigste woordjes die ze goed zij Mijn en Zelf Zelf Zelf. Dus dat wordt nu in praktijk gebracht.
    Liefs en hou je haaks, we duimen met jullie mee.

• 13 Mei 2012 - 09:48

Martine:

Spannend hoor, je zo proberen te settelen op een heel nieuwe plek. Als ik zo jullie verhaal lees, voelen jullie je best thuis daar in Perth. Succes de komende weken met het zoeken!

• 13 Mei 2012 - 09:57

Papa Cees,:

Sluit me helemaal aan bij de vorige spreker !!!Wil er nog aan toevoegen dat er ooit een bekende Nederlander heeft gezegd " alles zal recht kom " en daar geloof ik , als onbekende Nederlander, ook in !?
    De "nieuwe" Voetbal Internationaal ligt klaar en komt eraan als jullie met een adres komen !!!
    Kus Pa/Cees

• 13 Mei 2012 - 09:58

Pa/Cees:

Ik bedoel de spreker voor Martine. Heb weer te lang zitten lummelen !!!

• 13 Mei 2012 - 10:53

Ilse & Marcel:

Klinkt niet eenvoudig, maar komt vast en zeker goed om een huisje en een baan te vinden! En ondertussen natuurlijk lekker genieten van alle mooie momenten die het opbouwen van een leven daar met zich meebrengen. Stiekem zijn we soms best jaloers op het avontuur dat jullie daar aan zijn gegaan!

Succes en liefs uit Vietnam,
    Ilse & Marcel

• 13 Mei 2012 - 12:14

Joop En Lona:

Het is heerlijk om jullie verhaal te lezen en je dan weer te realiseren hoe snel de tijd gaat. Ik hoop, dat jullie een huisje en een baan vinden voordat jullie naar NL komen. Tot spoedig ziens op de bruiloft.
    Hartelijke groetrn,
    J en L

• 14 Mei 2012 - 08:48

Leon & Cindy:

BREAKING NEWS: we hebben zojuist te horen gekregen dat we zijn uitgekozen voor het gemeubileerde apartementje op 3/28 Onslow Street in South Perth. We kunnen er vanaf 29 mei voor 6 maanden in! Jeeeeeeeh!

• 14 Mei 2012 - 09:38

Karin:

Hey Leon en Cindy,

Klinkt allemaal heerlijk, fijn dat jullie het zo naar je zin hebben!
    En GEFELICITEERD met jullie nieuwe huisje!! geniet ervan,

xx Kaar