Kerst en het nieuwe jaar 2013 - Reisverslag uit South Perth, Australië van Cindy Ribbe - WaarBenJij.nu Kerst en het nieuwe jaar 2013 - Reisverslag uit South Perth, Australië van Cindy Ribbe - WaarBenJij.nu

Kerst en het nieuwe jaar 2013

Door: Leon & Cindy

Blijf op de hoogte en volg Cindy

14 April 2013 | Australië, South Perth

Hi all,

We weten het! Het is veel te lang geleden dat we weer wat van ons hebben laten horen en we hebben dan ook een aantal maanden in te halen. Volgens mij was het vorig jaar voor het laatst dat we elkaar ‘hebben gesproken’.

Het laatste verhaal eindigde kerstavond. We hebben dit traditioneel samen met Kenny in de Katholieke Kerk gevierd in Subiaco. De volgende morgen, eerste kerstdag, vlogen we om half 10 lokale tijd naar Melbourne waar we rond 4u in de middag aan kwamen. Zoals verwacht werden we bij de gate opgewacht door Cees en Cornelis die ons op kwamen halen. Vanaf het vliegveld zijn we direct de Yarra Valley ingereden waar we met de voltallige familie Ribbe voor het eerst kerst gaan vieren. We reden naar een leuke wijnboerderij met klein restaurantje waar Ree, de moeder van Alyssa, op moest passen tijdens de kerst. Wat wil je nog meer: Kerst in de zomer op een wijngaard dus we hadden wijnen in overvloed. Naast Ree waren ook Alyssa d’r zusje, Shannah en haar vriend en haar huisgenote daar. Paula had een geweldig diner voorgeschoteld met een heuse Australische Roast. De avond lekker bijgepraat met elkaar.

We konden allemaal op de boerderij blijven slapen en hebben de volgende morgen van een uitgebreid kerstontbijt genoten. Op de boerderij liepen kippen, geiten, koeien en alpaca’s (soort lama die voor de wol wordt gehouden). Deze dieren moesten natuurlijk verzorgd worden. In de middag zijn we teruggereden naar Melbourne waar we met z’n allen bij Cornelis en Alyssa konden blijven slapen. Cornelis moest deze avond ook weer werken.

We wilden ook nog met wat vrienden afspreken en zo hebben we heerlijk koffie gedronken met Cin d’r oud-collegaatje Sascha en Ross. We zijn met Alyssa, Cees en Paula naar de Melbourne Zoo geweest wat altijd een leuke belevenis is. We zijn ook een dag met de auto naar Ocean Grove gereden waar we met onze vrienden de bijenkoning Jan en Monique heerlijk hebben geluncht bij hun caravan en gezwommen hebben in de oceaan.

Leon zijn oud-collega Sander en Manon waren ook een reis door Australië aan het maken en waren met Oud & Nieuw in Melbourne. Sander en Manon hebben met ons NYE op zijn Australisch gevierd met een heerlijke bbq in de tuin onder het genot van biertjes en wijn. Net voor twaalven zijn we richting de heuvel langs het strand gelopen om daar het vuurwerk boven de stad te kijken. Voor Australische begrippen was het ook schitterend vuurwerk maar na 10 minuten was het over en konden we weer terug naar de biertjes en wijntjes. De volgende morgen hebben we lekker ontbeten en hebben we met Sander en Manon afgesproken op het strand van St Kilda voor een koffie en omdat de mannen een echte nieuwjaarsduik wilden maken.

De rest van de dag lekker op het strand doorgebracht en ’s avonds vlogen we weer om half 10 terug naar Perth waar we door Kenny en Annet zijn opgehaald. We hebben het heerlijk gehad zo’n zomerse kerst met de familie Ribbe in Melbourne.
Annet is hier ook heen gekomen om samen met Ken voor een lokale SUP en Kiteschool te werken en zelf op zoek te gaan naar werk en ze wonen tijdelijk bij ons in. De volgende morgen allebei vroeg weer aan de slag maar gelukkig was het rustig op kantoor en had Cin nog vakantie van de universiteit. Leon heeft vrijdag en maandag vrij genomen zodat we samen een lang weekendje naar het zuidenwesten, de Margaret River regio, konden gaan om te kamperen. Vrijdagmorgen vroeg weer een vertrouwd autootje gehuurd bij Bayswater en vertrokken richting het zuidwesten. Het is ca. 3uurtjes rijden naar het uiterste Zuidwesten van Australië maar dan ben je ook direct in een andere omgeving. Het was nog zomervakantie dus ook hier wat drukker maar gelukkig was er nog een klein kampeerplekje op de camping in Hamelin Bay. Daar hebben we ons tentje neergezet en hebben we zonsondergang gekeken en vervolgens in de kampkeuken gekookt.

Deze regio heeft alles, het is er meestal 5 graden koeler als in Perth, schitterende stranden met metershoge golven, bossen en de beroemde Margaret River wijnregio. Volgende morgen op ons gemak ontbeten en hebben we een van de vele lijmstenen grotten bezocht, de Jewel Cave. Daarna zijn we doorgereden naar Cape Leeuwin, vernoemd naar het Nederlandse VOC schip die dit punt als eerste in kaart heeft gebracht. Dit is het meest Zuidwestelijke puntje van Australië waar de Zuidelijke en Indische oceaan samen komen. De middag heerlijk doorgebracht op het strand van Hamelin Bay waar de roggen met een doorsnede van 1,5m langs de branding zwemmen. Waanzinnig om deze dieren van zo dichtbij in hun natuurlijk leefomgeving te zien.

De volgende dag hebben we ons tentje ingepakt en zijn we richting Margaret River vertrokken waar we bij Yahava Koffie zijn langs geweest voordat we de moedige surfers in de metershoge golven van Surfers Point hebben bekeken. In de middag hebben we de schitterende wijngaarden van Voyager Estate (de eigenaar van het VOC logo, onbegrijpelijk??) en Leeuwin Estate hebben bezocht en de wijntjes hebben geproeft. We wilden overnachten ergens in het binnenland en hebben een schitterende bushcamping gevonden langs de Blackwood River. Dit is een camping met alleen een toilet, nou ja een bril met gat in de grond, geen stromend water en een klein kampkeukentje om te koken. We hebben ons afgekoeld in de rivier en moesten voor zonsondergang gaan koken want verlichting was er niet. Na ons diner hebben we nog geprobeerd om te yathzeëen maar dat lukte niet meer en zijn we vroeg ons tentje ingedoken waar we hebben liggen luisteren naar alle geluiden van de dieren die ’s nachts tot leven komen. Het was maar goed dat we weten dat in Australia geen beren of vleesetende kangeroes voorkomen, maar de possums krabbelden soms wel aan de tent.

Volgende morgen op met het licht en tentje ingepakt en ons weg door het heuvelachtige binnenland vervolgd. Hierbij hebben we de leuke plaatsjes Nannup, Balingup en Harvey aangedaan voordat we ons weg terug vervolgden richting Perth. Terug in Perth pakten we precies de staart mee van ene hittegolf en was het 40 graden toen we thuis kwamen. We hebben ongelofelijk genoten van ons kampeeravontuur ‘Down South’ zoals ze dat hier noemen.

Verder zijn we druk geweest met werken en is Leon samen met Kenny met de voorbereiding van het nieuwe voetbalseizoen begonnen van zijn club South Perth United. Als het waaide hebben we geprobeerd zoveel mogelijk van de wind te genieten door te gaan kitesurfen of te zeilen op de zaterdagen. We zijn met Kenny en Annet ook nog gaan Suppen (Stand Up Paddle boarden) op zee bij Cottesloe. Verder heeft Leon gesolliciteerd op een vaste functie bij de City of Stirling en ook een contract gekregen die tot het einde van het financiële jaar loopt, 30 juni. Daar is hij heel erg blij mee omdat hij dan niet meer via de recruiter hoeft te werken en ook recht heeft op de secundaire arbeidsvoorwaarden van een ambtenaar zijn ;-).

Op 26 januari was het Australia Day wat in Perth groots gevierd wordt met en schitterende vuurwerk show van wel 30 minuten op de rivier vlakbij ons huis. We konden dan ook na de bbq naar de foreshore lopen om daar de show hangend op de catamaran bootjes te volgen.

Dit was een korte samenvatting van onze avonturen waar jullie natuurlijk met smart op hebben zitten wachten ;-) We zullen snel onze verhalen vervolgen met de aankomst van Martin en Dorien in Perth en de avonturen die we met elkaar hebben beleefd.

Een hele dikke kus en knuffel van ons uit Perth en tot snel…..

• 14 April 2013 - 04:40

Paula Ribbe:

We waren erbij en het was een top kerst. Kerst in de zon daar moet ik wel even aan wennen, dat zit nog niet zo in mijn systeem. Het was iedergeval een heerlijke week zo met z'n zessen in Melbourne.

• 14 April 2013 - 04:59

Cornelis Ribbe Sr.:

En ik.......Ik was er ook bij en sluit me bij de vorige spreker aan!! Nu zijn we aan de laatste uurtjes bezig in Perth en ook die zullen in het rijtje fantastisch komen !!
    Bedankt jongens dat wij er mochten zijn, ook Melbourne met Alyssa, Cornelis Jr. en de familie van Alyssa, harsdstikke bedankt voor de gastvrijheid. En misschien tot een ander jaar !!!!

• 14 April 2013 - 11:02

Mariska:

Super leuk verslag weer! Je begrijpt wel dat ik een beetje jaloers ben op je Alpaca foto hè Cin ;-)

• 14 April 2013 - 12:07

Joop En Lona:

Het is weer een schitterend verhaal. Het is heerlijk om te lezen, dat het goed gaat in het verre Australië.
    De tijd vliegt. Hier krijgen we hopelijk nu wat beter weer. Vandaag is de marathon van Rotterdam.
    Hartelijke groeten van JoLo

• 15 Mei 2013 - 13:37