Adelaide road trip - Reisverslag uit Melbourne, Australië van Cindy Ribbe - WaarBenJij.nu Adelaide road trip - Reisverslag uit Melbourne, Australië van Cindy Ribbe - WaarBenJij.nu

Adelaide road trip

Door: Leon & Cindy

Blijf op de hoogte en volg Cindy

30 December 2011 | Australië, Melbourne

Hello to you all,

We hopen dat jullie allen een geweldige kerst hebben gehad. Het is toch heel vreemd om kerst midden in de zomer te vieren. Je ziet overal de kerstbomen (die vaak geen echte kerstbomen zijn) en versieringen als je in je korte broek en op slippers langsloopt. Santa Claus is hier toch wel bekend maar met 30 graden buiten is het heel iets anders als de donkere en koude dagen die we gewend zijn. Later meer maar eerst terug naar onze Adelaide roadtrip!

We hadden het geluk dat we een camper van Melbourne naar Adelaide konden brengen voor een zeer gereduceerd bedrag ($5/dag), dit omdat de camper voor een bepaalde tijd in Adelaide moest zijn omdat de zomervakantie hier gaat beginnen. We moesten binnen 3 dagen de camper afleveren in Adelaide (ten westen van Melbourne) met een maximum van 1279km en 110 dollar voor de benzine. Wat een geweldige deal om het land te verkennen. We werden dinsdagmorgen door onze taxi Alyssa afgezet bij het verhuurbedrijf van onze Britz Hi-top campertje. Na alle formulieren ingevuld te hebben, Leon een rondje rond de camper gemaakt en ex-advocaatje Cindy de voorwaarden had gecheckt, vertrokken we met zijn 2-en voor onze eerste roadtrip richting de Great Ocean Road. Dit is een waanzinnige mooie weg langs de kust ten zuiden van Melbourne. We hadden een gedeelte van deze route de vorige keer al gereden dus we konden, om wat tijd goed te maken, het eerste stuk skippen. Schitterende rit langs Lorne, Apollo Bay, de twaalf apostellen en nog een paar schitterende kliffen langs de oceaan. Deze kust wordt ook wel ship wreck cove genoemd omdat hier eind 19e eeuw en begin 20ste eeuw heel veel schepen vergaan zijn door de stroming tussen de Indische en de Grote oceaan en de vlijmscherpe riffen voor de kust. De eerste overnachting was in Port Fairy. Hier konden we de eerste 2 campings niet op omdat de receptie al gesloten was. Gelukkig konden we op een schitterende camping nabij de botanische tuinen staan waar we zelf een plekje mochten zoeken. Dat bleek nog niet zo makkelijk maar uiteindelijk hebben we een heel mooi plekje aan de rivier gevonden. We zaten nog net voor de drukke vakantieperiode dus het was overal erg rustig. We hadden al boodschappen gedaan en 's avonds in de kampkeuken lekker eten gemaakt op de BBQ. Koken in je campertje op een camping is niet Australisch.

Volgende dag hebben we echt een heel stuk gereden. Een schitterende route over snelwegen van 2 banen waar je lange tijd niemand tegenkomt. Tussenstop gemaakt voor koffie in Nelson voordat we de grens overstaken naar de provincie South Australia. Langs de weg was een vuilnisbak waar je je groente en fruit in kon gooien i.v.m. de quarantaine... gewoon doorgereden.....Veel kangaroos langs de weg gezien die lagen te 'slapen' (aangereden waren). Tussenstop in Mt. Gambier gemaakt om bij het vulkanische blauwe meer te kijken. Cindy nam het stuur over om als een echte roadtrain chauffeur km te maken omdat we in de buurt van Adelaide wilden overnachten op een strandcamping. Na een hele dag op de weg hebben we dik 700km gereden en een nieuwe camping gevonden in Port Elliot aan de kust (ten zuidoosten van Adelaide). We konden hier ook een plekje krijgen direct aan het strand. De volgende dag heeft Leon heerlijk de slaap uit zijn ogen gewreven door een duik te nemen in de ruige zee. Cindy vond het voor de verandering weer eens te koud. De laatste dag hoefden we nog maar een klein stukje naar Adelaide dus konden we op ons gemak rijden. Koffie gedronken aan een waanzinnige baai waar ook een paar dolfijnen kwamen kijken. In Adelaide hadden we een leuk boutique hotel geboekt voor 2 nachten. Eerst met de camper de stad in om onze spullen af te gooien in het hotel en daarna de camper teruggebracht. We hadden uiteindelijk dik 1.100km gereden.

Adelaide is een leuke stad met een klein centrum waar niet echt heel veel te beleven is. We hebben op onze vrije en warme dag (32 graden) 2 fietsen voor noppes gehuurd en zijn langs de rivier over één van de weinige fietspaden naar Glenelg aan de kust gereden. Hier hebben we de nationale kampioenschappen beach volleybal aanschouwd. Over de hele dag hebben we ongeveer 30 km gefietst en we waren dus blij toen we onze fietsen aan het eind van de middag weer konden inleveren ;) Avonds in Chinatown gegeten bij de Central Market en de volgende dag vroeg op om uit te checken en de bus te pakken terug naar de camperverhuur want ook voor de terugweg hebben we een camper relocation gevonden voor 3 dagen. Dit keer hebben we de binnenlandse route genomen terug naar Melbourne. We hadden nu een grote Maui camper voor 4 personen. We zijn begonnen in de Adelaide Hills waar we bij de Penfolds wijngaard heerlijk wijntjes hebben geproefd en ook een aantal hebben gekocht. Na 10 wijntjes en 1 port geproefd te hebben, eerst maar even lunchen voordat we weer de weg op gingen. Je rijdt door een schitterend uitgestrekt landschap met veel akkerbouw, koeien, wijngaarden, bossen en zelfs olijfboomgaarden. Onze eerste overnachting was in Naracoorte. Dit kleine dorpje had welgeteld 3 drankwinkels waar we 3 flessen wijn voor 20 dollar hebben gekocht. Je moet toch iets in zo'n dorpje. Leon mocht 's avonds met een hoofdlampje in de stromende regen de hamburgers klaar maken op de buiten bbq. De volgende morgen eerst langs de enige Wereld erfgoedplaats van South Australia, de Naracoorte Caves gereden. In deze grotten hebben ze botten gevonden van de prehistorische dieren die in Australie leefden. Een mooie expositie met nagemaakte en zelfs bewegende robotdieren. Snel weer onze route gevolgd om km's te maken en een tussenstop te maken bij weer een bekende wijnstreek: Coonawarra. Hier zijn we ook weer even gestopt bij de wijngaarden van Belnaves om wat wijntjes te proeven en natuurlijk ook wat in te kopen. Denk dat we dat een beetje van de vaders en niet te vergeten Joop heb geleerd....We zijn weer de grens overgestoken naar de provincie Victoria en onderweg nog een waterval bezocht. Ons einddoel was de Grampians National Park, een bergachtig natuurgebied ten noordwesten van Melbourne. We kregen een geweldige regen/onweersbui over ons heen toen we de bergen in reden. Het was zo erg dat we af en toe door een aantal nieuw gevormde kreekjes moesten rijden. Gelukkig hebben we veilig Halls Gap bereikt en een camping gevonden die ook een beetje overstroomd was. Toen we eenmaal stonden is het weer opgeklaard en konden we een rondje lopen door het dorpje om bij de kangaroos en kookaburras (grote soort specht) op het oval grasveld te kijken. De weg naar de watervallen en een uitkijkpost was afgesloten door overstromingen nadat deze net een maand open was na de beschadiging van de overige overstromingen. We begrepen dat er deze dag ca. 104mm regen was gevallen.
Heerlijk geslapen en de volgende morgen onze weg vervolgd terug naar Melbourne. We hebben nog een tussenstop gemaakt in Ballarat om familievrienden Jan en Monique op te zoeken. Ze zijn na de oorlog met hun ouders naar Australië geëmigreerd. Altijd leuk om even Nederlands met hun te praten. Gelukkig wederom de camper heel en op tijd na ca. 984km weer ingeleverd in Melbourne. WAT WAS DIT EEN HEERLIJKE ROADTRIP!!! We willen nu meer van hetzelfde....

De rest van de week hebben we lekker in Melbourne doorgebracht waar we een avond met Cornelis en Alyssa naar een buiten bioscoop aan het strand zijn geweest. Verder voorbereidingen voor kerst getroffen en Cindy is met Alyssa een aantal keer naar Bikram yoga geweest. Dit is yoga in een zaal van 40 graden. Dus ik denk dat al het luie zweed er nu toch echt wel uit is. Natuurlijk ook lekker op het strand gelegen en wat rondgefietst.

Ik zie dat het toch een behoorlijk lang verhaal is geworden. Ik zal dan ook kerst samen met New Year's Eve (oudjaarsavond) bewaren voor de volgende keer. Toch altijd leuk om naar iets uit te kunnen kijken..... We wensen jullie allen een geweldige jaarwisseling met alle gezondheid, liefde en geluk voor het nieuwe jaar. Houd alles heel, we zullen op jullie toosten als we 10 uur eerder het nieuwe jaar in gaan. Een nieuwjaarsduik zit er denk ik wel in in 2012. Weersvoorspelling is 30+ graden voor de komende dagen met als hoogtepunt 38 graden voor aanstaande maandag.... Af en toe verlang je dan wel naar een dagje Nederlandse winter ;-)

Geniet nog even van 2011 en we zijn elkaar weer in 2012!!

Lots of love
Dikke kus
Leon & CIndy

• 30 December 2011 - 12:52

Maarten:

Ziet er goed uit jongens!! Keep it up!

• 30 December 2011 - 19:08

Tineke:

Wat een heerlijke vakantie jongens..:)
    Zeg, zou je ook wat zon deze kant op kunnen sturen? Wij hebben al dagen regen! Alle vakantie gangers zitten te verpieteren in hun tentjes! xx

• 31 December 2011 - 11:14

Lonneke:

Wat een geweldige verhalen! Hele fijne avond vandaag! Ben nu alweer benieuwd naar de volgende verhalen!
    Kus,
    Lonneke

• 31 December 2011 - 15:08

Pa/Cees:

Leuke verhalen en er zullen er nog vele volgen denk ik !?
    Het is inmiddels bij jullie al 2012, hier duurt het nog een paar uur, Maar wij hopen dat 2012 mkag brengen wat jullie ervan verwachten.
    Dikke Nieuwjaars knuffel,
    Pa/Cees en Ma/Paula

• 31 December 2011 - 16:37

Giorgio En Claudia:

Klinkt super en ziet er waanzinnig uit! Jullie zitten al in 2012, wij drinken er straks een op jullie! Proost, op een super mooi jaar!

xjes

• 31 December 2011 - 18:47

Yvon En Jan:

Wat klinkt het allemaal geweldig en leuke foto's zeg. Zie net op het journaal de oudejaarsviering bij jullie toch ook wel erg lekker bij 30 gr. Maar bij deze een geweldig 2012 toe- gewenst van ons uit het miezerige Rhoon. Dikke kus Jan, Romy en Yvon

• 01 Januari 2012 - 19:25

Joop En Lona:

Weer fantastisch jullie verslag te lezen. Wij wensen jullie voor het nieuwe jaar veel succes. Veel geluk in 2012. Groeten, Joop en Lona

• 02 Januari 2012 - 22:21

Els Ribbe:

We leven nu in het jaar 2012.De aller beste wensen, veel liefde en gezondheid. Ik ben begonnen mijn goede voornemens uit te voeren.Eén ervan is om jullie een berichtje te sturen. Ik geniet van jullie verhalen.Een dikke kus voor jullie allemaal Tante Els

• 02 Januari 2012 - 22:41

Peter Gee:

Wat een fantastisch verhaal!! Wat maken jullie mee, en echt leuk die 1e "camper"!
    Ik zou ook wel zo'n nieuwjaarsduik willen nemen. Ik kijk uit naar een nieuw verhaal!
    Grtz
    P.s sms ook aangekomen?!